Thursday, January 15, 2009

14 päeva Eesti ITK demokeskuse avamiseni

Ma pean ausalt tunnistama, et mul on au elada väga huvitaval ajal! Mul on olnud võimalus näha Eesti iseseisvumist, tormilist arengut, majanduse tõusu ja langusi, aidata ehitada ülesse erinevaid ärisid. Ja lõppu ei paista tulevat :-)

Eelmine aasta ei olnud erand. Mul oli õnn olla mitme projekti ja algatuse juures, mis liitsid endas mitmeid erinevaid ettevõtteid ja inimesi. Mõnedes projektides olin/olen kõrvaltvaataja, teistes osaline ja kolmandates vedaja rollis.

Üks sellistest koostööprojektidest, kus on kaasas paarkümmend Eesti IT ettevõttet on "Eesti IKT demokeskus". Eesti IKT demokeskuse avamiseni on jäänud 14 päeva! Selleks, et enda jaoks analüüsida, mis on selle koostööprojekti ja idee juures on hästi välja tulnud ning mida tuleks järgmine kord teisiti teha otsustasin ma kahe nädala jooksul panna kirja "Eesti IKT demokeskuse" projekti õppetunnid, mida olen viimase aasta jooksul saanud. Mis asi on eesti IKT demokeskus - sellest on mul aega teile järgneva 2 nädala jooksul kirjutada.

* * *

Aastaid on Eesti IT firmad veiniklaasi või õllekannu taga arutanud, et küll oleks ikka õige tegu firmade jõud ühendada ja midagi suurt ära teha. Enamasti on need ideed sinnapaika ka jäänud. Viimasel Visioonist Lahendusteni konverentsil tõusid taas püsti paar lugupeetud ja tubli härrasmeest ja andsid välja lubaduse ühte või teist ideed ja initsiatiivi eest vedada. Üks selline idee oli "open ITL" nimelise organisatsiooni loomine. Kohe registreeriti ära ka domeen openitl.org. Saalisviibijad noogutasid tunnustavalt pead - kiired poisid, siit tuleb midagi. Tänaseni ei ole sellest ideest/algatusest midagi kuulda olnud, domeen on registreeritud, kuid veebilehel valitseb tühjus.

Ma ei taha siinkohal kellegile midagi ette heita või kellegi suunas näpuga näidata. Kõik inimesed, kes on üritanud oma põhitöö/põhitegevuse kõrvalt koostööprojekti vedada teavad, et teiste firmade ja inimeste kaasamine ei ole tegelikkuses sugugi nii lihtne.

Enamasti näeb uue idee elu välja järgmine: väike ring tarku inimesi jõuavad mingi uue ideeni. Üks tarkadest inimestest lubab selle idee kirja panna ja kutsuda juurde ka teisigi tarku inimesi. Esimesed kohtumised/ümarlauad/nõupidamised vms toimuvadki. Kõik on suurepärane! Idee kasvab alguses kiiresti, inimesed on innustunud ja idee toetajaid tuleb muudkui juurde. Esimene koostöö-idee eufooria kestab 1-2 nädalat.

Idee kasvades ja uute firmade/inimeste lisandumisel aga hoog raugeb, sest mida rohkem on osapooli, seda rohkem on arvamusi. Siinkohal juhtub sageli see, et idee autorid/eestvedajad ilmutavad esimesi väsimusmärke - liiga palju on vaja oma ideed selgitada ja müüa. Ja mis seal salata, eks igapäevatöö vajab tegemist. Enamasti ongi idee soikumise põhjuseks see, et hea mõtte autorid "tõmbavad" asja käima, aga ei hoia ideed käimas. Miks ei võiks siis nö. uued idee toetajad neid algatusi elus hoida? Eks ikka seetõttu, et idee autor ei raatsi ideed käest lasta, vaid soovib seda iga hinna est kontrollida - ikkagi oma laps! Teisalt ei ole idee autoril aga aega algatuse eestvedamiseks. Tulemuseks on see, et idee toetajate initsiatiiv raugeb, sest liider ei vea enam ja ei ole endale leidnud ka järglast.

Demokeskuse idee on erinevate Eesti IT ettevõtjate peas keerelnud juba aastaid. Vahest on sellest ideest räägitud ka teistele firmadele, aga kaugemale mõttest ei ole asjad läinud. Projekt, millest järgneva 2 nädala jooksul juttu tuleb sai hoo sisse 2006. aasta lõpus, kus MicroLinki uue maja ruumide paigutuse planeerimisel selgus, et uutes ruumides jääb veidi vaba pinda, kuhu kohe alguses ei ole kolimas ühtegi osakonda. Idee kogu hoogu ühel workshopil koos GNT ja HP'ga. 20. märtsil 2008 avati peaministri visiidi käigus Eesti IKT showroom Ankaras. Nii see idee arenes ja kasvas.

Juba mais sai ideed tutvustatud ka teistele Eesti IT firmadele - toetajaid tuli muudkui juurde. Ja siis tuli suvi. Puhkused. Idee sai endale suve algul ka projektijuhi. Ja siis see juhtus. Projektijuht oli paigas ja oli võimalus puhkusele minna. Unustasin aga ühe olulise asja - keegi ei kandnud ideed edasi. Projektijuht oli segaduses, sest tal olid küll tööülesanded, kui ei olnud kontakte ja volitusi, et teiste IT firmadega läbi rääkida ja neile demokeskuse ideed müüa. Koostööprojekti vedamine ei tähenda ainult projekti ülesannete jagamist/kontrollimist vaid PIDEVAT idee müüki ja eestvedamist. Selles osas panin projektijuhi ikka täiega "tanki". Vabandused tema ees, ta tegi kõik, mis tema võimuses, et projekti edasi vedada.

ESIMENE ÕPPETUND:
1. Ideel peab olema kandja, kes ei peatu

2. Kui Sa oled idee vedamise enda peale võtnud, siis tee seda seni kuni ideel on vähemalt üks järgija, kes suudab Sinu rolli üle võtta.

Kollektiivne vastutus enamasti ei tööta. Ideede sünni ja kasvu faasis tööta see kohe kindlasti mitte.

No comments: